lördag 15 september 2018

Rallylydnadschampion

Saga och jag åkte till Uddevalla förra lördagen för att försöka få till ett till cert så vi kunde bli rallylydnadschampion. Det är ju så små marginaler i mästarklass då man bara får ha 10 poäng fel. Innan tävlingen hade jag tagit mig en funderare på vad vi har lite svårt för. Det är alltid bra att se tillbaka på tidigare tävlingar eller träningar och fundera på vad som felar för att träna extra på det. Sagas akilleshäl är att hon går igång när det går fort eller det är hopp över hinder och när hon går igång så studsar hon gärna vilket oftast ger avdrag. Så detta är något jag har lagt lite krut på det sista och jag har sett att det har gett resultat.


Hon kändes taggad men ändå samlad under uppvärmningen. När man anmäler sig på tävling så får man banskissen i handen så där och då får man börja kolla igenom vilka moment som kommer och i vilken ordning de kommer. Det är bra att kolla igenom banskissen för att se vart det kan bli problem och vilka fällor det kan bli. Sedan brukar jag träna några kombinationer vid sidan av för att känna av hur hunden ligger till just den dagen. Jag gör det även för att få in momenten färskt i minnet inför tävlingen.


När vi gick in på planen så strulade hon lite, blev osäker på vilken sida vi skulle vara på så där drog vi på oss några minus. Men sen gick hon som en klocka. Hon klarade sin akilleshäl med hoppen och backa tre steg. Jag kände mig nöjd efteråt. Sedan var det bara att ladda om till nästa bana. Jag tittar bara på en bana i taget för att inte blanda ihop något eller bli nervös för något långt i förväg. Det är alltid bättre att ta en sak i taget för att få så bra uppladdning som möjligt.


Strax innan bana nummer 2 startade kom regnet. Hon brukar inte vara särskilt kinkig med regn men det är ju aldrig roligt och jag tänker på att hon gärna ruskar sig när hon blir blöt vilket kan störa under banans gång. Hon gick ännu bättre på denna banan och jag gillade den banan mycket, den hade bra flyt. Vid skylten "sitt, gå ifrån, kalla in över hinder" så började hon hosta av någon anledning och kom helt av sig, hon kunde inte koncentrera sig på momentet alls vilket kändes surt. Men förut detta skötte hon sig så fint, "framåtsänade till kon" gick så bra trots en stoor blå kon där jag trodde hon skulle nosa men hon tuggade på väldigt fint.


Dagens tävlingar slutade med att första banan fick vi 92 poäng och den andra slutade på 90 poäng, vilket betydde två stycken cert!! Andra banan fick vi endast 10 poängs avdrag för "fel övning" då hon började hosta och gjorde fel på det momentet. Domarens kommentar var " Dagens suraste felö. Vilken runda!! (och två stjärnor). 
Det är helt otroligt att Saga blivit rallylydnadschampion!!! 




Inga kommentarer: