fredag 24 augusti 2018

Viltspårsträning

Nu är viltspårsträningen igång på allvar, jag måste bara få till ett anlagsprov snart. Ett anlagsprov tror jag absolut Saga är redo för men det gäller bara att få tummen ur och boka in ett. Det är nog dags nu när det äntligen är svalare ute, innan har det bara varit jobbigt att gå en kort promenad och ett viltspår på 6-700 m har det inte varit tal om att vi (jag alltså) skulle orka med.


Spår:
Klöv: Hjort (?)
Längd: 650 m
Liggtid: 4 timmar
Blod: Nej
Vinklar: 4 stycken


Jag har länge känt att klöven blir så slippig och äcklig när man fryser och tinar om vart annat så jag tänkte jag skulle testa att köpa en ny klöv och torka den men "Pias hund och fritid" (affären jag köper det mesta hundrelaterat), men hon hade inga färskfrysta klövar. Men istället hade hon en klöv som redan var torkad från märket Dogman. Så den köpte jag för att testa. Jag kan säga att hittills är jag väldigt nöjd, jag behöver inte frysa den utan kan förvara den i källaren utan att det luktar eller blir äckligt.


Jag fokuserar mest på Saga i nuläget eftersom det är hon som ska få testa gå prov på riktigt. Ronny är ju redan champion så han får gå spår som aktivering. Ronny har lugnat sig betydligt i spåret, han känns väldigt mycket lugnare än han någonsin varit. Han har mognat väldigt och är mycket mer metodisk när han spårar. Även om han får ta spåret efter Saga, alltså samma, så tror jag han jobbar efter sitt eget huvud, han går inte alltid där Saga gått utan han läser av spåret utan att gå i hennes fotspår.


Eftersom Saga ska gå öppenklass spår efter anlagsprovet så tränar jag på att släppa på henne en bit från spårets början för att hon ska få träna på att få söka upp spåret själv utan att jag visar spårstarten. Det har hittills inte varit något problem, hon tar spåret tidigt och går rätt direkt även om det är att hon får svänga åt höger eller vänster. Det som är "problem" med Saga är att hon är så het i spåret så ibland slår det över och hon går fel eller tappar spåret. Men det är nog som med Ronny att hon behöver mogna med uppgiften.


Inga kommentarer: