söndag 30 september 2018

Tomhet

Saga tog ju sitt championat i rallylydnad, något vi kämpat för länge. När det var fixat och klart kände jag en tomhet och jag började undra vad vi ska hitta på istället. Det kändes som att jag tappade lusten till rallyn, jag som varit en riktig rallynörd. Jag skulle kunna fortsätta träna och tävla för att vi ska bli bättre och få högre poäng än vad vi haft, även om jag tycker att 90-94 poäng är högt. Då skulle vi kunna träna och tävla inför att komma med på SM. det är det som finns att jobba vidare mot för annars finns det ingen högre klass än mästarklass. Jag tror SM-poängen räknas ut på de 7 bästa tävlingarna och då ska man nog ligga på runt 700 poäng för att komma med på SM, vilket innebär att man ska ha 99-100 poäng för att kunna komma med. Det är ju absolut ingen omöjlighet men just nu känns det som att jag vill vidare och göra något annat.



Jag har blivit mer och mer intresserad av att träna tävlingslydnad och det är det jag kommer satsa på framöver, får se hur lång tid det tar innan vi vågar oss ut på tävling men troligtvis tidigast till våren. Jag har börjat pilla lite med lydnaden och försöker läsa på så mycket som möjligt för att få en bild av vilka moment som kommer och hur man bäst tränar in de. Fotgående och fokuset sitter fint hos Saga, dock lite långt fram, men hon är förig och gillar att träna. Ronny får också hänga med på ett hörn, han har ju börjat få upp ett fint fokus vilket är glädjande.


Vi kör ju också agility parallellt och det älskar ju Saga. Vi går just nu en steg 2-kurs vilket är kul och utvecklande. Dock lite stressande med agility för Saga, hon blir lätt pipig och "gapig" när vi kör så får se hur jag ska lägga upp träningen för att få henne mindre gapig. Hon är ju så snabb och ganska lättstyrd när jag kommer ihåg att styra henne/berätta vad nästa hinder är. Hennes matte har ju lite problem med minnet, vad hinder heter och tajming.


Inga kommentarer: