tisdag 7 augusti 2018

Nybörjarklass

Ronny har ju också varit ute och tävlat, även om det var ett tag sedan nu...typ i maj, men ändå. Jag har börjat träna mer med honom detta året och det är verkligen skillnad på honom. Han är mycket mer fokuserad och intresserad av att vi ska träna ihop. Jag kände att det var dags att testa honom på tävling igen och jag tycker faktiskt det är dags att vi tar en rallytitel ihop :)


Jag hade en go känsla innan, han var väldigt fokuserad och blev inte störd av andra hundar runt omkring. Men när vi närmar oss start tappar han fokuset lite och blir mer nosig i marken. Om det beror på mig eller att bristen på godis infinner sig mer och mer vet jag inte. Första banan var ingen hit rent fokusmässigt för oss. Startskylten satt mitt i banan så startsträckan var lång, väldigt lång och nu för tiden bedöms man från att man gått över bandet. Detta va första gången jag fått minus på startskylten och det var ganska många minus för både nos (nosande) och bris (bristande kontakt) på startskylten. Vi kämpade vidare under banans gång där han var stundvis ofokuserad och stundvis gick han riktigt bra. Det ska tilläggas att domaren och hon har dömt sedan rallyn startade i Sverige och hon sa att hon bara gett två 100-poängare, vilket säger mycket om henne att hon är hård (fast rättvis).


Vi slutade på 50 poäng och med tanke på hans icke fokus så ser jag inte de poängen som något konstigt alls och"med den domaren ska jag vara nöjd med de poängen sa ett par damer till mig som kände domaren". Som kommentar gav hon "Jag kan se potential i er" så det får man väl suga i sig då. Jaja, det var bara att ta det och gå vidare till nästa bana. Det är så skönt att tävla två banor för då får man en chans till. Andra banan gick så mycket bättre, han hade släppt det mesta av stirrigheten från första banan och var mycket mer fokuserad. Vi fick 93 poäng på andra banan vilket kändes som en befrielse att få med sig ett godkänt resultat hem. Nu är det bara ett godkänt till för att erhålla RLD N.


Inga kommentarer: