tisdag 8 augusti 2017

Tre snabba

Ibland känner jag starkt för att träna med hundarna. Det är en kul stund tillsammans och det är härligt att se de bli lite extra trötta istället för att få totalt dampryck. Men ibland tryter motivationen hos mig, jag känner att jag inte orkar dra igång en superseriös träning som är strukturerad. Ibland orkar jag bara inte. Så då brukar jag dra igång lite snabbträning med de båda.


För att få till den bästa träningen för båda är det bästa att dela på de. Ibland är jag lite lat och låter båda vara med men det blir aldrig riktigt bra. Båda vill ha belöning och jag kan inte koncentrera mig på båda samtidigt. Ibland har jag i och för sig kört lite dubbelrally, ganska kul faktiskt. Då tar jag en på var sida om mig, en får träna vänster handling och en får träna höger. Perfekt träning om man vill köra båda samtidigt. Men det kräver lite list från min sida. Jag gör det sällan då vi inte har kört igång riktigt med högerhandling än.


Vid tre snabba kör jag en hund i tre övningar, korta ska de vara, och sedan får den belöningen. Då går jag till nästa hund och kör tre korta och snabba övningar. Jag tar de omväxlande så länge jag och de orkar. Oftast är det jag som tröttnar först.... När de får leksak som belöning brukar jag avsluta med godissök för att avdramatisera att jag tar tillbaka leksaken en sista gång.


Inga kommentarer: