lördag 18 mars 2017

Rally, fotgående och agility

Just nu kör vi mycket rally i trädgården när det är gott väder. Jag brukar även passa på att sätta upp en bana på ängen utanför oss för att få störning av kobajs, kattbajs och vilt som kan hålla till där. Jag har kommit fram till att det som verkligen får Saga att vilja jobba med mig är en lurvig kampleksak som belöning. Nåt måste hon ju få som belöning även fast hon inte kräver så mycket. Sen om man ska vara lite negativ så kan hon lätt bli lite övertaggad när hon väntar sig kampleksak, så då kan hon bli slarvig och spretig. Men det känns inte som ett jätteproblem än så länge, hon är ung och jag är överlycklig att hon är taggad och vill arbeta.


Hon börjar tagga ner och jag känner att hon lättare hittar rätt position i fotgåendet, hon springer inte framför mig lika ofta utan håller sig fint vid sidan. Men då jag har världens största fötter så gäller det att ha stenkoll på vart jag sätter de så inte loppan är i vägen. Hon har börjat lyssna bättre på mitt kroppsspråk när jag försöker förmedla åt vilket håll vi ska eller om vi ska svänga helt om.
Jag har insett att vi behöver lägga fokuset på sitt, stå och ligg. speciellt sitt-stå och ligg-stå. Jag lägger även fokuset på ordförståelse i olika situationer och med olika störning. Det är en rolig övning där man kan använda fantasin hur mycket som helst.


Med Ronny går det lite trögare, han har inte samma driv som Saga. Han blir gärna lite slö om man nu kan säga så, när vi ska köra en kombination eller bana. Alltså helt enkelt när han ska gå fot. Jag behöver fundera ut hur jag ska lägga upp träningen med honom för att få till den där känslan igen. Jag vill ju så gärna köra med honom men när han tappar intresset så är det ju självklart inte kul. Det ska ju kännas kul att träna ihop så jag kan inte tvinga honom. Jag ska fundera ut någon annan väg att gå för att få honom att tända till igen.


Jag har börjat så smått med agilityträning, mest med Ronny men även med Saga. Med Saga har jag inga höjder på hindren, jag lägger ribban på marken istället. Jag tränar henne på att följa min handling och röst. Hon taggar till rätt bra här så vi får se om jag kan få henne att lugna ner sig. Här tror jag att jag inte behöver leksak som belöning, jag kanske får ta till godis som belöning här.
Ronny tycker det är grymt kul att köra agility och han är lyhörd för handling och röstkommando.


Inga kommentarer: