tisdag 7 mars 2017

Nosework med staffarna

Jag älskar att ha trötta hundar, hundar som jag vet vilar för att de är trötta i knopp och kropp. Ronny är en mysgubbe som gärna vilar inomhus även om han inte arbetat och han blir inte dampig även om han fått lite hjärnstimulans. Men samtidigt så märker jag en annan trötthet då vi arbetat eller tränat fysiskt vilket gör att jag blir varm i hjärtat. Staffar är ras som inte ses som en bruksras, den behöver inte en massa timmars träning per dag för att må bra. Men en staffe älskar att hänga med sin matte eller husse på upptåg, det är en ras som är aktiv och gillar att arbeta. Jag skulle säga att det är en ras som passar i de flesta sporter, det gäller bara att hitta något som både förare och hund gillar och passar för. Det är ju inte självklart att alla staffar passar i alla sporter, men det finns definitivt potential i rasen som sådan då den är aktiv och fartfylld, har man ett bra samarbete och hittar en sport som hunden trivs med så kan man gå långt i kombination med mycket träning. Det jobbiga är bara att välja ut ett par sporter att köra med hunden, det är inte det lättaste då det finns så mycket roligt man kan hitta på med sina hundar.


Vi kör nosework sporadiskt och just nu har jag inga planer att ut och tävla i det, jag känner att det räcker att köra nosework som aktivering just nu. Det räcker alldeles utmärkt för min del. Nosework passar alldeles utmärkt att ta med sig ut på promenaden eller köra ute i trädgården eller varför inte på parkeringen på bilen.
Ronny har en riktigt bra näsa och han söker med intensitet tills han hittar det jag lagt ut. Vi har dock ett problem och det är när det kommer till att gömma doften i kartonger. Då känns det som att han tar vilken låda som helst och han är ursäker på att det är just den lådan som innehåller gömman av doft.


Detta fokuserade jag mycket på vid senaste träningen och nu börjar jag se ett resultat. Jag använder 3-6 lådor och varierar vart jag har kartongen med gömman. Jag såg tidigt att han inte tog första kartongen utan gick direkt till andra, så då la jag ju självklart doften i första lådan så där fick han lära sig att det inte löser sig att fuska. Jag byter kartongerna och får honom att tänka till innan han söker. Han börjar bli bättre på att hitta rätt och precisera sig även på kartongsök. 


Saga gjorde bra ifrån sig på denna träning, trots att hon var trött och en halvtimma senare kaskadspydde 3 gånger.....
Hon hittade rätt kartong bra, dock var hon trött och vi har inte övat in frysmarkeringen än. Så hon nosade rätt, sen lade hon sig vid kartongen eller satte sig vid den. Hon visste inte riktigt vad hons skulle göra men det var ju en bra tanke av henne. Många använder just dessa markeringar på ett sök. Jag gillar frysmarkering men det är en smaksak vad man väljer. Nu vet jag vad jag ska träna på med Saga i kommande träningar i alla fall.


Inga kommentarer: