tisdag 21 juni 2016

Skogsrally

Jag har kommit igång med rallyträningen igen, Ronny har varit väldigt disträ och haft det jobbigt med störningar mest i form av tikdofter...men även han kan även sväva iväg med näsan i det blå. Vad det är som kommer svävande i luften för doft är svårt att avgöra, men jag skulle tippa på något vilt eller kanske en katt som stryker omkring. 


Jag satsar just nu på korta pass där jag vill ha full uppmärksamhet av honom på ställen där det är mycket störning. Jag tränar även olika långa stunder eller om jag tränar skyltar så tränar jag olika många. Allt för att få variation så han inte vet när belöningen kommer.


Igår åkte vi ut i skogen och där satte jag upp en liten rallybana. Skogen finns så mycket olika dofter av djur och djurbajs som är jätteintressant för Ronny, han blir ofta lite stressad i skogen av alla goda dofter. Jag fick kämpa för att få honom att inte nosa i backen men det var skönt att lyckas. Han blir bättre och bättre på att ignorera dofter, vilket bådar gott inför tävlingsdebut.


Inga kommentarer: