onsdag 29 januari 2014

Snöbus och specialsök-kurs!


Äntligen kom snön till oss, inte jättemycket men så att det går att busa o åka pulka i alla fall. Sjön nedanför oss har frusit till, och jag har sett folk åka skridskor och fyrhjuling där. Inget som en fegis som jag skulle våga mig på ännu, men det är vackert att titta på i alla fall :)


Haru nåt gött eller??
Men titta här matte, här ligger ju götta i trädet!!
Förra torsdagen började jag och Sigge på en kurs i specialsök. Jag var riktigt taggad och kände att det här är verkligen nåt för Sigge. Sigge är ju "mr näsa" och ska alltid vara med och nosa överallt för man kan ju missa något spännande annars. Känslan man fick av de andra hundarna var inte speciellt positiv, det var mycket skällande och morrande på nästan alla. Det är något som gör Sigge osäker och låg. Vi jobbade med hundarna en och en vilket var skönt med tanke på hur dom andra hundarna var.

Ungefär såhär såg det ut när hundarna skulle söka efter rätt doft
Det jag valde till Sigge att söka efter var min doft på en bomullspad som jag la i en burk. Sen visade jag den för honom o började han nosa vid burken fick han belöning. Så långt gick det bra, men sen skulle jag ställa i burken i ställningen med hål i samt likadana burkar bredvid som var tomma. Sigge förstod att jag hade godis han kunde få om han gjorde rätt. Han klättrade på ställningen och gjorde konster framför mig men förstod inte att han skulle nosa efter min doft. Kursledaren provade att lägga godis ovanpå burkarna men inte ens dom hittade han. Han hade kopplat bort näsan helt o hållet, min lilla knasboll.


Vi fick läxa tills nästa gång att träna på att han ska förstå vad jag vill att han ska göra....hmmm... Jag har i alla fall bytt taktik nu och tagit te istället, så hoppas jag att det blir lättare för honom. Jag kände inte alls igen honom i torsdags, för han använder ju snoken hela tiden annars så jag börjar fundera på om han blev lite stressad av hela situationen. Alla de andra hundarna som inte gav nåt vidare bra intryck på oss.

Inga kommentarer: