söndag 10 december 2017

Avancerad klass i rally

I slutet på november tävlade jag och Saga i avancerad klass, vi hade anmält oss till en inomhustävling  i Kinnared. Det hade inte gått att tävla utomhus, det räckte med tävlingen i oktober där det var blött och lerigt.
Jag hade anmält oss till en dubbeltävling, lika bra när man ändå åker iväg, då får man en chans till om det skiter sig på första tävlingen. Jag hade också tänkt att lyckas på båda tävlingarna så vi kunde få titeln RLD A.


Saga var taggad som hon brukar men när jag värme upp hade hon ett jäkla fokus. Hon kändes inte övertaggad utan bara taggad. Banorna kändes roliga, vi skulle få 8:ans frestelse för första gången på tävling, tidigare har vi bara haft 8:an på tävling. Vi fick även backa tre steg på ena banan, något som hon klarade galant. Trots att hon var taggad och gasade på ordentligt. Ja, hon gasade på ganska rejält, men skötte sig fint ändå. Jag måste bara träna mer på stadgan mer och att hon ska få ordförståelse.


Som sagt det är ordförståelsen som försvinner när hon blir stressad och uppe i varv. Det kostade oss ett par 10:or och vips säger det så har vi tappad för många poäng för att klara oss. Första tävlingen slutade med 74 poäng, 6 poäng ifrån godkänt. Men eftersom det var en dubbeltävling så kom tog vi igen det på tävling nummer 2, där vi slutade på 80 poäng. Riktigt klantigt var det eftersom hon på första skylten som var "sitt, sväng höger sitt" och i sitt esse så satte hon sig inte utan backade bara, men det såg jag inte, jag trodde hon satte sig....tyvärr så där rök 10 poäng. Jaja, det är ju en sådan detalj som jag nu tränar på här hemma. Hon behöver tänka sitt så fort jag stannar.


Det var kul att vi fick med oss ett godkänt. Men samtidigt så kommer inte dessa poäng räcka någon vart i nästa klass, mästarklassen, där är det 90 poäng som är godkänt. Så jag behöver fundera ut hur jag ska lägga upp träningen för att säkra upp att vi får så lite poäng som möjligt framöver på tävling. Nästa tävling är förhoppningsvis i slutet av januari i samma inomhushall så då hoppas jag på revansch. 



Inga kommentarer: