tisdag 5 september 2017

Rallyloppan

Jag slutar inte att förvånas över Saga. Hon är helt fantastisk och otroligt arbetsför liten flicka. Hon kanske inte alltid kan ta det lugnt när vi är på tävling, men hon levererar alltid väl inne på plan. Det skulle jag säga att det är hennes nackdel samtidigt som det är en av hennes fördelar. Hon blir taggad inför och under arbete, något jag vill ha så jag skall absolut inte klaga men taggar till lite väl mycket ibland att hon börjar hoppa. Något som kan störa och förstöra poängmässigt.


Jag hade anmält Saga till en dubbeltävling i Göteborg i måndags kväll. De hade varnat för att skott kan förekomma då brukshundklubben låg bredvid en skjutbana. Jag tog det som en utmaning, ett och annat skott kan vara bra som träning. Här hemma skjuts det ibland i skogen och hittills har hon inte reagerat på det. Det var dock inte ett och annat skott, det var typ en hel arsenal. De sköt nog flera hundra skott. Hon klarade det galant, det störde henne inte under varken uppvärmning eller under tävlingen.


Första banan var det bra flyt på och det kändes som en behaglig bana. Jag var ju grymt nervös innan, som vanligt. När vi gick in på banan släppte nervositeten helt plötsligt, det kändes så skönt att vi kom in i bubblan och att det flöt på bra. Jag vet att hon blir lite väl taggad när jag berömmer henne på plan vilket resulterar i att hon hoppar på mig. Så jag förstår inte riktigt varför jag skall vara positiv på plan med massa beröm ;) nä, skämt åsido så måste jag tagga ner mig själv och bara koncentrera mig på att föra oss framåt mot mål. Berömma får jag göra när vi gått av plan istället. 


Andra banan var lite klurigare, det var bland annat spring mellan en hel del moment vilket gör det lite svårare för mig. Jag måste hålla huvudet kallt under den del av banan. Hon var lite hoppig även här men mycket bättre än första banan. 
Första banan gav oss avdrag på 12 poäng på grund av att hon hoppade och detta var av totalt 15 poängs avdrag på hela banan. Så det kostade oss massa poäng. På andra banan var hon mycket lugnare men lite hoppig så där fick vi nog 6 poängs avdrag för att hon hoppade. Så nu måste krutet ligga på att få henne att sluta hoppa.

Inga kommentarer: